Basisopleiding Bemiddeling 2018

Opleiding tot bemiddelaar

Bemiddeling is een manier van in het leven staan. Een wijze van kijken, een wijze van omgaan met de ander en met het verschil tussen jezelf en de ander. Het is de strijd opgeven en kiezen voor openheid en verbinding. Het is van op eigen grond je eigen belangen kennen en kunnen inbrengen in een overleg en tegelijk de belangen van de anderen horen en erkennen. Het is willen zoeken naar wat ons met de ander verenigt, in plaats van te leven vanuit wat ons van elkaar scheidt. Bemiddeling kan zelfs gaan tot het punt van acceptatie en vergeving.

Bemiddeling is ook een vak. Een vak laat zich kennen door een methodiek. Deze bestaat in een geheel van modellen en technieken waarmee de beoefenaar aan de slag gaat. Het leren goed hanteren van deze instrumenten behoort tot het leerproces van de beoefenaar. Methodiek stelt de bemiddelaar in staat om op een gecontroleerde manier te vorderen, opties te hebben en zichzelf te evalueren.

De bemiddelaar zelf wordt in onze opleiding gestimuleerd om ontwikkelingsgericht met zichzelf aan te slag te gaan. Ook in zijn contact met cliënten wordt de bemiddelaar voortdurend met zichzelf en zijn eigen ontwikkeling geconfronteerd. De bemiddelaar is zelf doordrongen van het ontwikkelingsdenken. Hij gelooft dat elk conflict in zich een kans draagt tot verandering en persoonlijke groei en dat mensen hun eigen leven kunnen scheppen.

Praktisch

  • Data: 18, 19 & 20 januari | 2 & 3 februari | 16 & 17 maart | 27 & 28 april | 10, 11 & 12 mei | 15 & 16 juni | 14 & 15 september | 12 & 13 oktober | 10 november 2018
  • Uren: 9u30 tot 17u30
  • Plaats: Domein Koningsteen, Kapelle-op-den-Bos (Iriszaal)
  • Prijs: € 3000 (excl. btw) | € 3630,00 (incl. btw)
  • Maaltijden en drankpauzes inbegrepen in de prijs
  • Erkend door de Federale Bemiddelingscommissie - aantal uren effectieve opleiding: 133u.

Trainers

Meer informatie

  • DOELGROEP

    • Mensen die via deze opleiding zelf willen transformeren en die in hun relaties met anderen een win-win grondhouding willen toepassen. Mensen die willen meewerken aan een betere, meer vreedzame en liefdevolle wereld en die aan culturele vernieuwing willen doen.
    • Individuen die zich in de toekomst willen oriënteren op een loopbaan als bemiddelaar, en dit binnen een organisatie of als zelfstandige.
    • Professionals die in hun beroep voor een groot stuk aan bemiddeling doen of willen doen (leraars, consultants, trainers, therapeuten, leerlingbegeleiders, stagebegeleiders, klachtenbehandeling, enz.). Professionals die een missie hebben om in hun werk mensen te helpen met het oplossen van een conflict, maar ook met het begeleiden van hun persoonlijke ontwikkeling.
  • COMPETENTIEGEBIEDEN

    De methodiek om op een professionele manier te bemiddelen, valt uiteen in vijf groepen:

    Ten eerste: JE EIGEN HOUDING. Het succes van bemiddeling hangt af van hoe je de andere tegemoet treedt: je betrouwbaarheid, de kwaliteit van je relatie, je menselijke warmte en wijsheid, de wijze waarop je ‘ helpt’, gevorderd zijn in je eigen leven, je rust en meerzijdige partijdigheid, enz.

    Ten tweede:BASISVAARDIGHEDEN. Er zijn een aantal basisvaardigheden waar de bemiddelaar steeds op kan terugvallen: goed contact maken en behouden, kunnen leiden en volgen, kunnen luisteren en samenvatten, kunnen heretiketteren, erkenning geven en empathisch zijn.

    Ten derde: SPECIFIEKE BEMIDDELINGSVAARDIGHEDEN. De bemiddelaar moet in staat zijn een bemiddelingskader op te zetten, de bemiddelingsfasen te bewaken, de communicatie te bevorderen, een onderhandeling te coachen. Hij moet kunnen werken met emotionele blokkades en impasses. Hij moet machtsonevenwichten kunnen balanceren.

    Ten vierde: KENNIS. Je moet algemene inzichten hebben in menselijk gedrag (de rol van emoties, behoeftetheorieën, overdrachtmechanismen, schaduwwerk, interactiepatronen, enz.); in conflicten en conflictstijlen, in manieren van onderhandelen en beslissen.

    Ten vijfde: ONTWIKKELINGSGERICHT WERKEN. De bemiddelaar helpt mensen leren en groeien via de bemiddeling. Inzicht in en werken vanuit verschillende ontwikkelingstheorieën is een must.

  • VOORWAARDEN & VOORBEREIDING

    • Er wordt verwacht dat je je al een luisterende en helpende houding eigen hebt gemaakt.
    • Er wordt verondersteld dat je bereid bent te leren over jezelf, je kernkwaliteiten en valkuilen. We gaan ervan uit dat je al enigszins een beeld hebt van het eigene in je manier van doen en dat je open staat voor verandering in je patronen van denken, voelen en handelen.
    • Je hebt minimaal een opleiding van hoger niet-universitair onderwijs (HBO in Nederland).
    • Het lezen van volgende boeken: Veranderingsgericht Bemiddelen en  De Kunst van het Middelen en Bemiddelen. Deze boeken worden je overhandigd tijdens het eerste blok van de opleiding.
    • De voorbereiding van de opleiding door het invullen van de vragenlijst (wordt toegestuurd tijdens de maand december).
    • Er wordt 80% aanwezigheid verwacht
  • PROGRAMMA

    Het programma bestaat uit zes onderdelen:

    • Het klassieke trainingsprogramma (133 opleidingsuren)
    • Het opnemen van een persoonlijk ontwikkelingsthema en daar een eigen traject rond volgen (POP)
    • Minimaal vijf oefengroepen (min. 10u)
    • Een eindverslag over een toepassing van het geleerde in je eigen leven of in een bemiddelingssituatie
    • Het lezen van boeken en syllabus
    • Het schrijven van een reflectieverslag na ieder praktijkblok

    Blok 1 tot en met 4 wordt gegeven door Diana Evers met assistentie van de stagetrainers. Blokken 5, 6 en 7 worden gegeven door Anouk Moors met assistentie van de stagetrainers en de praktijkbegeleiders.
    De juridische dag van Blok 8 wordt gegeven door advocaat-bemiddelaar Irene Dijkmans en door Prof. Eric Lancksweerdt. De supervisiedag van Blok 8 wordt gegeven door Diana Evers (persoonsgerichte supervisie) en door Anouk Moors (praktijkgerichte supervisie).

    Blok 1: Bemiddeling: visie en modellen en positionering

    • Kennismaken met:
         - Het maatschappelijk en culturele kader van bemiddeling
         - Situering van bemiddeling binnen andere manieren van conflictoplossing
         - Bemiddelingsdomeinen
         - Verschillende bemiddelingsmodellen en visies op bemiddeling
    • Het bemiddelingskader opzetten:
         - De typische bemiddelingsrelatie met de cliënt verankeren
         - De bemiddelingscorridor
    • Het positioneringsmodel: ruimtelijke, inhoudelijke en relationele positionering met oefeningen. Rol van de bemiddelaar.
    • Persoonlijk ontwikkelingswerk voor de bemiddelaar:
         - Wegen naar ontwikkeling: ontwikkelingsdenken en ontwikkelingsgericht bemiddelen
         - Eigen ontwikkelingswerk en ontwikkelingsthema’s in de weg naar bemiddelaar-zijn

    Blok 2: Een vijfdimensionele benadering van de mens in conflict

    • De contextuele benadering van Nagy als vertrekbasis
    • Voorbij Nagy: de transpersoonlijke mens ( Ken Wilber e.a.)
    • Oefeningen in waarnemen, werken met emoties, behoeften en denkpatronen. Communicatiestijlen en onmogelijke communicatie. Werken met onrecht, gerechtigd zijn vanuit de relationele balansen
    • Persoonlijk ontwikkelingswerk voor de bemiddelaar. Zelfobservatie en reflectie-oefeningen. Werken aan ontwikkelingsthema’s

    Blok 3: Werken vanuit de basisattitude

    • Meerzijdige Partijdig Zijn:
         - Responderen: aanwezig zijn, betrokken zijn, niet oordelen en empathie
         - Verbindende taal spreken
         - Op een interactieve manier inzichten opbouwen
         - Vragen stellen
         - Erkenning geven en helpen geven
         - Werken met onrecht, gerechtigd zijn en roulerende rekeningen
    • Meerzijdig Partijdig werken: methoden en technieken met oefeningen
    • Meerzijdige Partijdigheid installeren in het bemiddelingsgesprek
    • Persoonlijk ontwikkelingswerk voor de bemiddelaar

    Blok 4: Werken met verschillen en conflicten

    • Van verschil naar conflict: conflicttheorieën, bronnen van en soorten conflict, escalatietrap, conflictstijlen en –strategieën
    • Hoe gaat een bemiddelaar om met verschillen en conflicten? Oefeningen
         - Zijn cliënten bemiddelbaar?
         - Werken met escalatie en patstellingen
         - Systemisch kijken naar conflicten
         - Conflicten en emoties
    • Persoonlijk ontwikkelingswerk voor de bemiddelaar: Eigen houding t.a.v. conflicten en eigen manier van omgaan met conflicten. 

    Blok 5: Bemiddelingsfase 1

    • Globale inleiding drie fasen model bemiddeling
    • Het maken van een eerste afspraak
    • Het verloop van de eerste fase
         - Problemen en doelen verhelderen
         - Bereidheid tot bemiddeling bespreken en versterken
         - Bereidheid om de conflicten op te lossen in kaart brengen
         - Inhoudelijke/ relationele en fysieke positionering van de bemiddelaar
         - Uitdagingen in de eerste fase (mensen die vinden dat er geen probleem is, mensen die vinden dat de oplossing van de ander moet komen, hevige emoties,…..)
         - Praktijkoefeningen met feedback door praktijkbegeleiders

    Blok 6: Bemiddelingsfase 2

    • Het belang van belangen
    • Leren werken met de drie fundamenten van verbinding : zelfmededogen, empathisch luisteren en eerlijk spreken
    • Het verloop van de tweede fase
         - Belangen en behoeften opsporen (direct en indirect)
         - Verbindend werken
         - Erkenning geven en het geven van erkenning stimuleren tussen cliënten
         - Uitdagingen in fase twee (mensen die vasthouden aan hun standpunten, emoties, patstellingen,….)
         - Praktijkoefeningen met feedback van praktijkbegeleiders

    Blok 7 Bemiddelingsfase 3

    • Verloop van fase 3
         - Leren werken met verschillende oplossingsmethodes (objectieve standaarden, brainstormen, creatief gesprek,….)
         - Duurzaam maken van oplossingen
         - Uitdagingen in fase 3: mensen beginnen opnieuw, ….
         - Praktijkoefeningen met feedback van praktijkbegeleiders

    Blok 8: Wetgeving / Overzicht van alle fases / supervisie

    • Overzicht:
         - Wetgevend kader
         - Praktijkoefeningen met alle fasen
         - Overzicht
    • Persoonsgerichte en praktijkgerichte supervisie 
  • DIDACTISCHE WERKVORMEN

    Binnen een aangenaam leerklimaat wisselen we af tussen volgende werkvormen:

    • Oefening door de deelnemers per drie of meer en feedback op de oefeningen: 50% van de tijd.
    • Demonstratie: 15% van de tijd.
    • Bespreking en reflectie: 15% van de tijd.
    • Uitleg (theorie, model, principe of techniek): 20% van de tijd.

    De bemiddelingsvaardigheden worden geoefend aan de hand van rollenspelen en van ervaringen die je aanbrengt uit je eigen leven. Gevalstudies van deelnemers mogen aangebracht worden. Tijdens de opleiding word je regelmatig aangesproken en gecoacht in het ontwikkelingsthema dat je in het eerste blok als POP hebt gekozen.

  • GASTDOCENTEN, PRAKTIJKBEGELEIDERS EN STAGETRAINERS

    Gastdocenten zijn Irène Dijkmans en Eric Lancksweerdt.
    Elk jaar zijn er ook meerdere stagetrainers.
    De oefeningen in het praktijkgedeelte worden persoonlijk begeleid door een verschillende praktijkbegeleiders.

  • 1

Hlogo kmo 270ieronder de opsplitsing van de bedragen indien u beroep doet op KMO Portefeuille:
Bedrag rechtstreeks aan Mediv te storten: € 630,00
Projectbedrag in te dienen bij KMO: € 3000,00 (afhankelijk van de grootte van uw onderneming, wordt tot 40% van dit projectbedrag gesubsidieerd door de overheid)

evenement eigenschappen

Datum/data 18-01-2018
Prijs per persoon €3.630,00
Locatie
Kapelle-od-Bos
Domein Koningsteen: Oxdonkstraat 168, 1880 Kapelle-op-den-Bos
Kapelle-od-Bos
€3.630,00 4

Incompany-trainingen - enkele van onze klanten

  • 1
  • 2

KMO Portefeuille

MEDIV is een erkende dienstverlener voor de KMO-Portefeuille, pijler Opleidingen. Ons erkenningsnummer is DV.O105551.

logo kmo 270

Facebook

Contact

Je kunt MEDIV bereiken via:

  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  0497 932 866
Secretariaat MEDIV
Bonheidenstnwg 58
2812 Muizen (Mechelen)

Volg ons ook op: