Specialisatie Bemiddelaar in Burgerlijke- en Handelszaken 2018

Inhoud

De specialisatie Burgerlijke- en Handelszaken geeft een basis voor bemiddelingen in heel diverse contexten.

Bemiddeling in burgerlijke zaken heeft qua aard van de bemiddeling gelijkaardige uitdagingen als familiale bemiddelingen en sociale bemiddelingen. Het gaat immers over een storing in het samenleven of samenwerken, bijvoorbeeld burenruzies, conflicten tussen medeeigenaars, conflicten tussen arts en patiënt en zo meer.

De handelsbemiddeling heeft een heel erg eigen karakter: het gaat over de handelsrelatie tussen twee of meerdere personen, zoals deze tussen leverancier en klant, tussen bestuurders of vennoten. Vaak zijn er derden zoals experten en advocaten bij betrokken. We dienen gepast rekening te houden met de rol van deze derden, de zakelijke belangen van de betrokken personen en van de organisatie, de rechtspersoonlijkheid van de vennootschappen enzomeer. Ook het caucussen komt in deze vorm van bemiddeling sterker naar voren. We schenken in deze specialisatie ook aandacht aan het werken met meerdere partijen.

De specialisatie Bemiddelaar in Burgerlijke- en Handelszaken omvat 5 opleidingsdagen, 1 testingdag, een stageperiode + kans tot supervisie.

Praktisch

  • Data: 30 & 31 maart | 4 & 5 mei | 1 juni | 23 juni 2018
  • Uren: 9u30 tot 17u30
  • Plaats: Domein Koningsteen, Kapelle-op-den-Bos
  • Prijs: € 1200 (excl. btw) | € 1452,00 (incl. btw)
  • Maaltijden en drankpauzes inbegrepen in de prijs
  • Erkend door de Federale Bemiddelingscommissie - Aantal uren effectieve opleiding: 42u.

Hoofdtrainer

Meer informatie

  • ALGEMEEN

    Wil u een erkend bemiddelaar worden dan dient u bijkomend een specialisatie te volgen in bemiddeling op één van de drie terreinen die door de bemiddelingswet zijn omschreven nl:

    • Bemiddelaar in Familiezaken
    • Bemiddelaar in Sociale zaken (arbeidsbemiddeling)
    • Bemiddelaar in Burgerlijke- en handelszaken

    In elk van de verschillende specialisaties wordt aandacht besteed aan het juridisch kader van familiale, burgerlijke, handels en arbeidsconflicten, aan de rol van rechtbank, advocaten en notarissen in deze materies en hun verhouding en samenwerking met de bemiddelaar.

    De specificiteit van elk van de terreinen wordt verkend, de eigen settings waarin de bemiddeling kan afspelen, de samenwerking en aanwezigheid van derden en hun rol in het bemiddelingsproces worden onderzocht en uitgewerkt. Via rollenspelen worden deze specifieke aandachtspunten en situaties ingeoefend. Tot slot wordt geoefend met de administratieve en procesmatige, methodische eigenheid van gerechtelijke opdrachten.

  • PROGRAMMA

    • Dag 1: Het U-proces in de bemiddeling

    Zoekt u als bemiddelaar antwoorden op vragen als:
    Wat doe ik met de weerstand van een cliënt tegen de bemiddeling?
    Hoe begeleid ik cliënten uit de probleemfocus?
    Hoe kan ik de tunnelvisie van cliënten verbreden?
    Wat kan ik als bemiddelaar doen wanneer cliënten het niet eens raken over de feiten?
    Hoe omgaan met verharde standpunten?
    Op welke manier kan ik emoties die getoond of onderdrukt worden hanteren?
    Hoe kan ik de motivatie om zelf samen tot oplossingen te komen vergroten?

    We kijken samen naar wat er specifiek nodig is in het bemiddelingproces om vooruit te raken. We formuleren het antwoord op deze vraag vanuit het U-model en de door F. Glasl geformuleerde sleutelmomenten in de bemiddeling. We leren specifieke interventies aan die u als bemiddelaar helpen om cliënten door het bemiddelingsproces te loodsen.
    De interventies worden ingeoefend aan de hand van uitspraken en concrete cases in burgerlijke- en handelszaken. De leerinhoud kan eveneens toegepast worden in sociale- en familiale bemiddelingen.
     
    • Dag 2: Ontwikkelingsgericht werken in burgerlijke en handelsconflicten
    We beantwoorden vanuit de praktijk vragen als:
    Hoe kan ik het vertrouwen van cliënten in elkaar helpen opbouwen?
    Op welke manier kunnen prioriteiten bepaald worden?
    Hoe kan ik complexe problemen hanteerbaar maken?
    Wat doe ik wanneer bepaalde partijen niet vrijwillig aan de bemiddelingstafel komen of geen probleem ervaren?
    Wat indien een cliënt zichzelf als slachtoffer ervaart en mij als bemiddelaar mee wil nemen in deze perceptie?
    Hoe kan ik het wederzijds begrip vergroten en werken aan de samenwerkingsrelatie?
    Welke methodieken zijn werkzaam wanneer er een groter aantal partijen aanwezig is in de bemiddeling?
     
    We vertalen de sterkten van het oplossingsgericht werken naar het ontwikkelingsgericht bemiddelen. We leren specifieke vragen en methodieken om cliënten te begeleiden.
    De interventies worden ingeoefend aan de hand van concrete cases in burgerlijke- en handelszaken. De leerinhoud kan eveneens toegepast worden in sociale- en familiale bemiddelingen.
     
    • Dag 3: De meerwaarde van het Harvard model in burgerlijke en handelsconflicten
    We gaan aan de slag met vragen als:
    Welke antwoorden zijn er nodig voorafgaand aan bemiddelingen in handelszaken?
    Zijn geschillen in een meer zakelijke context puur inhoudelijke conflicten en zo niet hoe ga ik hier dan mee om?
    Hoe ga ik met zorg om met de verschillende rollen en daaruit volgende (tegenstrijdige) belangen van cliënten?
    Op welke manier begeleid ik cliënten bij tegenstrijdige belangen?
    Welke methodieken kan ik inzetten opdat cliënten tot creatieve oplossingen komen?
    Wat doe ik wanneer er grote machtsverschillen zijn in de bemiddeling?
     
    Vanuit het theoretisch kader van het Harvard model belangengerichte onderhandeling kijken we naar wat nodig is in de bemiddeling en wat helpend is. 
    We gaan aan de slag met conflicten in handelszaken en zetten de aangeleerde methodieken in om cliënten te begeleiden om tot concrete oplossingen te komen.
    De aangeleerde interventies zijn breed inzetbaar in andere bemiddelingsdomeinen.
     
    • Dag 4: Individuele gesprekken in de bemiddeling en werken met derden
    Welke zijn de voordelen en de valkuilen van individuele gesprekken?
    Wanneer kiezen we voor een caucus?
    Welke specifieke methodieken werken goed bij caucus?
    Op welke manier ga ik om met advocaten in de bemiddeling?
    Op welke manier werken we met experten of andere betrokken partijen samen in de bemiddeling?
    Wat doe ik wanneer een cliënt vertrouwelijke informatie geeft in een individueel gesprek?
     
    We oefenen met de caucus vanuit cases conflicten burgerlijke en handelszaken.
     
    • Dag 5 voormiddag: handelsrecht basisvorming
    Vennootschapsstructuren en mandaten
    Wat is bemiddelbaar?
    Vertrouwelijkheid en het opstellen van overeenkomsten
    Gerechtelijke bemiddelingen
    • Dag 5 namiddag: Burgerlijk recht basisvorming
    Basisvorming burgerlijk recht voor bemiddeling in burgerlijke zaken
     
    • Dag 6: Testingdag
     

    Tijdens de opleiding wordt 80% aanwezigheid verwacht.

  • GASTDOCENTEN

    Gastdocenten zijn Marie-Leentje Hozee, Irene Dijkmans en May Aertsen

  • 1

Hlogo kmo 270ieronder de opsplitsing van de bedragen indien u beroep doet op KMO Portefeuille:
Bedrag rechtstreeks aan Mediv te storten: € 252,00
Projectbedrag in te dienen bij KMO: € 1.200,00 (afhankelijk van de grootte van uw onderneming, wordt tot 40% van dit projectbedrag gesubsidieerd door de overheid)

evenement eigenschappen

Datum/data 30-03-2018
Prijs per persoon €1.452,00
Locatie
Kapelle-od-Bos
Domein Koningsteen: Oxdonkstraat 168, 1880 Kapelle-op-den-Bos
Kapelle-od-Bos
€1.452,00 6

Incompany-trainingen - enkele van onze klanten

  • 1
  • 2

KMO Portefeuille

MEDIV is een erkende dienstverlener voor de KMO-Portefeuille, pijler Opleidingen. Ons erkenningsnummer is DV.O105551.

logo kmo 270

Facebook

Contact

Je kunt MEDIV bereiken via:

  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  0497 932 866
Secretariaat MEDIV
Bonheidenstnwg 58
2812 Muizen (Mechelen)

Volg ons ook op: