Specialisatie Bemiddeling in Burgerlijke Zaken 2019 (najaar)

Inhoud

De specialisatie Bemiddeling in Burgerlijke Zaken heeft qua aard van de bemiddeling gelijkaardige uitdagingen als familiale bemiddelingen en sociale bemiddelingen. Het gaat immers over een storing in het samenleven of samenwerken, bijvoorbeeld burenruzies, conflicten tussen mede-eigenaars, conflicten tussen arts en patiënt en zo meer.

Waar vroeger deze conflicten vaak of onzichtbaar bleven omwille van machtsverhoudingen of werden opgelost via het laten gelden van macht, vragen deze conflicten vandaag om een andere aanpak. Burgers worden immers mondiger, zijn beter geïnformeerd over hun rechten. Gezagsdragers gaan op een andere manier om met macht.

Tijdens de opleiding oefenen we in het positioneren en samenwerken met advocaten en derden in de bemiddeling. We oefenen met de caucus vanuit diverse uitspraken en standpunten van cliënten vanuit conflicten in burgerlijke zaken. De aangeleerde aanpak en interventies zijn breed inzetbaar in andere conflicten of tegenstellingen in belangen.

Onze trainers hebben een rijke praktijkervaring die ze graag delen met de cursisten. We maken de directe link tussen de aangereikte theoretische kaders specifiek voor burgerlijke bemiddeling en de dagdagelijkse bemiddelingspraktijk.

De beproefde interventies worden op verschillende manieren ingeoefend aan de hand van uitspraken van cliënten en concrete cases in burgerlijke conflicten. De oefenvormen zijn heel divers (plenaire bemiddelingsoefeningen en in kleine groepjes, oefenen van interventies vanuit sterk afgelijnde dialogen, reflectieoefeningen, bedenken van mogelijke vragen vanuit concrete uitdagingen in bemiddeling in burgerlijke zaken …

De specialisatie Bemiddeling in Burgerlijke Zaken omvat 5 opleidingsdagen en 1 testingdag.

Praktisch

  • Data: 4 & 5 oktober | 18 & 19 oktober | 15 november | 29 november 2019
  • Uren: 9u30 tot 17u30
  • Plaats: MEDIV huis Hasselt (Luikersteenweg 83)
  • Prijs: € 1200 (excl. btw) | € 1452,00 (incl. btw)
  • Maaltijden en drankpauzes inbegrepen in de prijs
  • Totaal aantal aangeboden lesuren: 35 // minimum aantal te volgen lesuren: 30

Hoofdtrainer

Meer informatie

  • ALGEMEEN

    Wil u een erkend bemiddelaar worden dan dient u bijkomend een specialisatie te volgen in bemiddeling op één van de drie terreinen die door de bemiddelingswet zijn omschreven nl:

    • Bemiddeling in Arbeidsrelaties en Sociale Zekerheid
    • Bemiddeling in Familiale Zaken
    • Bemiddeling in Burgerlijke Zaken
    • Bemiddeling in Ondernemingszaken
    • Bemiddeling met de Overheid

    In elk van de verschillende specialisaties wordt aandacht besteed aan het juridisch kader van familiale, burgerlijke, handels en arbeidsconflicten, aan de rol van rechtbank, advocaten en notarissen in deze materies en hun verhouding en samenwerking met de bemiddelaar.

    De specificiteit van elk van de terreinen wordt verkend, de eigen settings waarin de bemiddeling kan afspelen, de samenwerking en aanwezigheid van derden en hun rol in het bemiddelingsproces worden onderzocht en uitgewerkt. Via rollenspelen worden deze specifieke aandachtspunten en situaties ingeoefend. Tot slot wordt geoefend met de administratieve en procesmatige, methodische eigenheid van gerechtelijke opdrachten.

  • PROGRAMMA

    Blok 1

    Specifieke uitdagingen in de voorbereidende fase, eerste en tweede fase van de bemiddeling in burgerlijke zaken

    Kennis

    Zoekt u antwoorden op vragen als:

    • Op welke vragen dien ik een antwoord te hebben voorafgaand aan de bemiddeling in burgerlijke zaken (mandaat, vertegenwoordiging, context, …)?
    • Wat zijn de valkuilen van voorafgaande vragen?
    • Welke keuzes maak ik aangaande het praktische kader van de bemiddeling (duur sessies, aantal sessies, plaats, co-bemiddeling, hoe omgaan met een groter aantal partijen, wanneer kiezen voor voorafgaande caucus, …)
    • Wat doe ik met de weerstand van een cliënt(en) tegen de bemiddeling?
    • Wat indien cliënten weinig of geen vertrouwen hebben in de kans op een overeenkomst?
    • Wat indien de verwachtingen naar mij als bemiddelaar niet aansluiten bij mijn rol? Hoe positioneer ik mij relationeel en inhoudelijk? We bespreken ook de uitdagingen als interne bemiddelaar (ombudspersoon, als ambtenaar deel uitmakend van een scholengroep, stad …)
    • Wat indien cliënten aangeven enkel op vraag van de (vrede)rechter de bemiddeling gestart zijn?
    • Hoe kan ik de motivatie om zelf samen tot oplossingen te komen vergroten?
    • Wat indien cliënten het over alles oneens zijn?
    • Wat indien de bemiddeling start vanuit een klacht gericht aan de andere partij (patiëntenklacht, klacht ouder school, mede-eigendom, huurgeschillen, …)? Waarin verschilt de dynamiek in dat geval van een andere bemiddeling? Op welke manier ga je hiermee om?
    • Hoe doorbreek ik het welles-nietes spel tussen cliënten, het geloof in het eigen gelijk, gebrek aan luisterbereidheid, …?
    • Hoe kan ik het begrip voor elkaars visie, belangen en gedrag vergroten?

    We kijken samen naar wat er specifiek nodig is opdat cliënten vooruit raken naar het door hen geformuleerde doel. We kaderen het antwoord op deze vragen onder meer vanuit het U-model, de door F. Glasl geformuleerde sleutelmomenten en de dramadriehoek. 

    Vaardigheden

    We leren concrete beproefde interventies aan (Rogers, Bannink, Besemer, Eiseman, …) die u vanuit uw positie als bemiddelaar helpen om cliënten door uitdagingen in de eerste en tweede fase van het bemiddelingsproces te gidsen.


    Blok 2

    Omgaan met vertegenwoordiging, groepen, koude en warme conflicten en specifieke uitdagingen in de bemiddeling in burgerlijke zaken

    Kennis

    We beantwoorden vanuit de praktijk van bemiddelaar vragen als:

    • Hoe ga ik met zorg om met de verschillende rollen en daaruit volgende (tegenstrijdige) belangen van cliënten (eigenaar, verhuurder, medebewoner/buur, …)?
    • Hoe een bemiddelingsgesprek met meerdere partijen structureren? Met welke groepsdynamieken dienen we rekening te houden en gepast mee om te gaan?
    • Op welke manier kan ik emoties die getoond of onderdrukt worden hanteren?      
    • Hoe versterk ik de samenwerkingsrelatie nodig om tot oplossingen te komen?
    • Op welke manier begeleid ik cliënten in hun belangengerichte onderhandeling en bij tegenstrijdige noden of belangen?
    • Welke methodieken en interventies kan ik inzetten opdat cliënten tot creatieve oplossingen komen?
    • Wat kan ik doen wanneer een gesprek niet goed verliep? 
    • Welke juridische kennis is noodzakelijk om mijn rol als bemiddelaar kwalitatief te kunnen opnemen? We kijken naar het juridisch kader van diverse contractuele relaties (huur, consumenten, mede-eigendom ...), de consumentenbescherming, patiëntenrecht, eigendomsrecht … exclusieve verkoopconcessies en het kader van de internationale burgerlijke bemiddeling.

    Vaardigheden

    Vanuit de theorie van groepsdynamica, het oplossingsgerichte denken, de belangendetectie (met meerdere partijen) vanuit Deep Democracy, Geweldloze Communicatie en andere modellen, gaan we aan de slag met conflicten in burgerlijke zaken (zoals conflicten tussen buren, mede-eigenaars, huurder en verhuurder, arts en patiënt, advocaat en cliënt, schoolconflicten …). We zetten de aangeleerde methodieken in om cliënten te begeleiden om tot concrete oplossingen te komen binnen het wettelijk kader.


    Blok 3

    Individuele gesprekken (caucus en pendelen) en werken met derden en deskundigen (advocaten, fiscalisten, revisoren, …)

    Kennis

    We bespreken samen het volgende:

    • Welke zijn de voordelen en de valkuilen van individuele gesprekken in geval van conflicten?
    • Wanneer kiezen we voor een caucus (individueel gesprek)?
    • Hoe behoud ik mijn basishouding van neutrale betrokkenheid?
    • Welke specifieke methodieken werken goed bij caucus?
    • Wat indien een cliënt sterk vasthoudt aan zijn/haar standpunt, eis of oplossing?
    • Wat indien een cliënt zijn/haar eis in de procedure blijft herhalen of de partijbegeleiders het bemiddelingsproces juridiseren?
    • Op welke manier geef ik advocaten/partijbegeleiders in de bemiddeling een gepaste plek die ondersteunend is voor de bemiddeling?
    • Wat doe ik wanneer een cliënt vertrouwelijke informatie geeft in een individueel gesprek?

     Vaardigheden

    We oefenen in het positioneren en samenwerken met advocaten en derden in de bemiddeling. We oefenen met de caucus vanuit diverse uitspraken en standpunten van cliënten vanuit conflicten in burgerlijke zaken. De aangeleerde aanpak en interventies zijn breed inzetbaar in andere conflicten of tegenstellingen in belangen.

  • GASTDOCENTEN

    Gastdocent tba

  • 1

Hlogo kmo 270ieronder de opsplitsing van de bedragen indien u beroep doet op KMO Portefeuille:
Bedrag rechtstreeks aan Mediv te storten: € 252,00
Projectbedrag in te dienen bij KMO: € 1.200,00 (afhankelijk van de grootte van uw onderneming, wordt tot 40% van dit projectbedrag gesubsidieerd door de overheid)

evenement eigenschappen

Datum/data 04-10-2019
Prijs per persoon €1.452,00
Locatie
Hasselt
PXL-Congress: Elfde Liniestraat 23 A, 3500 Hasselt
Hasselt
€1.452,00 20

Incompany-trainingen - enkele van onze klanten

  • 1
  • 2

KMO Portefeuille

MEDIV is een geregistreerd dienstverlener voor de KMO-Portefeuille, dienst Opleidingen. Ons erkenningsnummer is DV.O105551.

logo kmo 270

Facebook

Contact

Je kunt MEDIV bereiken via:

  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  0497 932 866
Secretariaat MEDIV
Bonheidenstnwg 58
2812 Muizen (Mechelen)

Volg ons ook op: