Vzw De Sperwer, een organisatie voor mensen met een beperking, investeerde de voorbije jaren in betere collectieve besluitvorming. Onder meer de methode van Deep Democracy helpt de organisatie om breed gedragen beslissingen te nemen.
Annelies Moeyersoons is directeur van de Lokerse vzw De Sperwer, een organisatie voor mensen met een beperking. Met participatieve besluitvorming bij de medewerkers van de vzw als doel, schakelde ze methodes van Deep Democracy en verbindende communicatie in. Moeyersoons volgde er zelf een aantal opleidingen over, daarnaast vroeg ze trainers van MEDIV om aan het team opleidingen te komen geven.
Return on investment: een versterkt team en een vlottere samenwerking.
‘Op een gegeven moment wilde ik onze communicatie als organisatie voor mensen met een beperking omdraaien. Het was tijd om onze werking lokaal meer zichtbaar te maken, om naar buiten te treden. Niet iedereen was daar even enthousiast over. Om tot een besluit te komen waar iedereen zich in kon vinden, hebben we de methode van Deep Democracy ingezet.’
Moeyersoons vertelt. ‘Ik wilde komaf maken met de conservatieve idee dat mensen met een beperking best niet teveel moeten opvallen in de samenleving. Ik wilde dat omkeren: het was tijd om ons werk en onze mensen met trots aan de wereld te tonen.
Ons centrum heeft zes minibussen waarmee we mensen thuis oppikken om naar ons dagcentrum te brengen en omgekeerd. Waarom zouden we daar ons logo niet op aanbrengen zodat we zichtbaar en herkenbaar werden?’
De idee was om inclusiviteit te verbinden aan positieve marketing. Maar niet iedereen was overtuigd. ‘Omdat er aanvankelijk weinig animo was, besloten we om onze tijd te nemen. We stelden een groep van chauffeurs, begeleiders en stafleden samen om rustig tot een gedragen besluit te komen. We hebben samen alle pro’s en contra’s opgelijst voor het bestickeren van onze busjes en kwamen uiteindelijk uit bij meer pro’s. Door nog één “anonieme” bus, een busje zonder logo, te behouden, kon iedereen zich in het besluit vinden om ervoor te gaan.’
Op zoek naar een slogan die op de busjes zou komen organiseerde De Sperwer ook een rondvraag bij zowel de gebruikers als het personeel. ‘Iedereen mocht ideeën inzenden, waar we heel fijne reacties op kregen en waar we gezamenlijk uit gekozen hebben. “Talent onderweg” werd de winnaar.’
Het kostte tijd, zegt Moeyersoons, maar het was de investering meer dan waard. ‘Door dat samen te doen, creëer je een gedragenheid en verbinding die doorwerkt op alle terreinen. We zijn er als team rijker van geworden.’