Conflicten horen bij het leven, en dus ook bij de werkvloer. Denk aan spanningen tussen medewerkers, tussen een medewerker en leidinggevende, binnen een leidinggevend team of zelfs met of in de raad van bestuur. In zulke situaties kan bemiddeling een manier zijn om opnieuw tot samenwerking en vertrouwen te komen.
“De specialisatie sociale zaken gaat over alles wat werkgerelateerd is, waar conflicten ontstaan en waar bemiddeling een weg kan zijn om daaruit te raken,” vertelt docent Maura Melis.
Wat leer je in deze specialisatie?
Hoofdtrainer Maura MelisDe focus ligt op bemiddelen binnen een arbeidscontext. Je verdiept je niet alleen in bemiddelingsvaardigheden, maar ook in de specifieke uitdagingen die eigen zijn aan werkrelaties.
Zo gaat er veel aandacht naar groepsdynamiek: een bemiddeling binnen een team verloopt namelijk anders dan een 1-op-1 gesprek. Ook machtsongelijkheid komt uitgebreid aan bod: hoe ga je om met de hiërarchische positie van een leidinggevende of met verschillen in ervaring of aantal dienstjaren binnen een team?
Daarnaast speelt ook de bredere context van een organisatie mee. “Vroeger ging het vaak over interpersoonlijke conflicten. Nu merk ik dat veel conflicten ontstaan door de omstandigheden waarin bedrijven zich bevinden: voortdurende verandering, onduidelijke structuren of onheldere afspraken. Dat zorgt voor wrijving, ook al kunnen mensen op zich goed met elkaar overweg,” legt Maura uit.
De opleiding is praktisch en interactief. De theorie blijft beperkt, want er wordt vooral geoefend: hoe blijf je zuiver in je rol, wat doe je als je moet switchen tussen rollen en hoe voer je een opdrachtgesprek? “We oefenen heel veel. We koppelen ook steeds terug: wat kan beter, wat kan anders?”
Voor wie is deze opleiding bedoeld?
Deelnemers zijn vaak mensen met een leidinggevende positie die al ervaring hebben met het coachend begeleiden van teams. Maar ook facilitators, teamcoaches, consultants of HR-professionals zien we vaak in deze specialisatie.
“Vaardig zijn in het hanteren van conflicten is een belangrijk deel van je competenties als leidinggevende. Deze opleiding helpt je om dat echt verder te ontwikkelen,” aldus Maura.
Wat kan je ermee doen?
Na de opleiding kan je als bemiddelaar werken binnen arbeidscontexten. Voor bedrijven wordt dat steeds belangrijker. Soms is het niet wenselijk dat iemand die te dicht bij de situatie staat de rol van bemiddelaar opneemt. Een externe bemiddelaar kan dan tijdelijk ingeschakeld worden om een traject te begeleiden.
Iedereen die professioneel verbonden is met de bedrijfswereld en bemiddeling aan zijn of haar skillset wil toevoegen, haalt dus waarde uit deze specialisatie.
En het juridische luik?
In vergelijking met andere specialisaties is de aanpak bij sociale zaken minder juridisch. Er is één opleidingsdag, gegeven door advocate en bemiddelaar Karin Rasschaert, waarin je onder andere leert over de rol van vakbonden en de juridische trajecten voor werknemers bij conflicten of re-integratie.
“Geen droge theorie, maar vooral praktische casussen die het wettelijke kader illustreren. Zo leer je ook de rol van de verschillende actoren kennen, zoals bemiddelaars in sociale zaken, sociaal bemiddelaars van de Federale Overheidsdienst, preventie-adviseurs, vertrouwenspersonen en vakbonden, die allen een verschillende toolkit hebben wat conflicten betreft” licht Karin toe.
Hoe ziet het examen eruit?
Het examen kan bestaan uit een één-op-één bemiddeling, een groepsbemiddeling of een individueel opdrachtgesprek. Zo sluit de toetsing nauw aan bij de praktijk en de vaardigheden die je tijdens de opleiding inoefent.
Waarom is deze specialisatie belangrijk?
Voor Maura is de specialisatie sociale zaken essentieel: “We weten al lang dat mensen het kapitaal van een organisatie zijn. Dan moet je er ook zorg voor dragen dat dat kapitaal tot zijn recht kan komen. Conflicten horen daarbij. Overal waar mensen samenwerken ontstaan dan ook conflicten omdat we verschillen van elkaar en dus ook verschillende belangen hebben. Goede teams zijn niet de teams zonder conflicten, maar de teams die vaardig leren omgaan met conflicten.”
Bemiddeling kan daarbij een hefboom zijn. Na enkele bemiddelingen leren mensen vaak zelf om op een constructieve manier met spanningen om te gaan. Daardoor is sociale bemiddeling niet alleen nuttig voor organisaties, maar ook voor de persoonlijke groei van de werknemers.

