Basisopleiding Bemiddeling 2018

Opleiding tot bemiddelaar

Bemiddeling is een manier van in het leven staan. Een wijze van kijken, een wijze van omgaan met de ander en met het verschil tussen jezelf en de ander. Het is de strijd opgeven en kiezen voor openheid en verbinding. Het is van op eigen grond je eigen belangen kennen en kunnen inbrengen in een overleg en tegelijk de belangen van de anderen horen en erkennen. Het is willen zoeken naar wat ons met de ander verenigt, in plaats van te leven vanuit wat ons van elkaar scheidt. Bemiddeling kan zelfs gaan tot het punt van acceptatie en vergeving.

Bemiddeling is ook een vak. Een vak laat zich kennen door een methodiek. Deze bestaat in een geheel van modellen en technieken waarmee de beoefenaar aan de slag gaat. Het leren goed hanteren van deze instrumenten behoort tot het leerproces van de beoefenaar. Methodiek stelt de bemiddelaar in staat om op een gecontroleerde manier te vorderen, opties te hebben en zichzelf te evalueren.

De bemiddelaar zelf wordt in onze opleiding gestimuleerd om ontwikkelingsgericht met zichzelf aan te slag te gaan. Ook in zijn contact met cliënten wordt de bemiddelaar voortdurend met zichzelf en zijn eigen ontwikkeling geconfronteerd. De bemiddelaar is zelf doordrongen van het ontwikkelingsdenken. Hij gelooft dat elk conflict in zich een kans draagt tot verandering en persoonlijke groei en dat mensen hun eigen leven kunnen scheppen.

Praktisch

  • Data: 18, 19 & 20 januari | 2 & 3 februari | 16 & 17 maart | 27 & 28 april | 10, 11 & 12 mei | 15 & 16 juni | 14 & 15 september | 12 & 13 oktober | 10 november 2018
  • Uren: 9u30 tot 17u30
  • Plaats: Domein Koningsteen, Kapelle-op-den-Bos (Iriszaal)
  • Prijs: € 3000 (excl. btw) | € 3630,00 (incl. btw)
  • Maaltijden en drankpauzes inbegrepen in de prijs
  • Erkend door de Federale Bemiddelingscommissie - aantal uren effectieve opleiding: 133u.
    Deze opleiding is helemaal VOLZET. 

Trainers

Meer informatie

  • DOELGROEP

    • Individuen die zich in de toekomst willen oriënteren op een loopbaan als bemiddelaar, en dit binnen een organisatie of als zelfstandige.
    • Professionals die in hun beroep voor een groot stuk aan bemiddeling doen of willen doen (leraars, consultants, trainers, therapeuten, leerlingbegeleiders, stagebegeleiders, klachtenbehandeling, enz.). Professionals die een missie hebben om in hun werk mensen te helpen met het oplossen van een conflict, maar ook met het begeleiden van hun persoonlijke ontwikkeling
    • Mensen die via deze opleiding zelf willen transformeren en die in hun relaties met anderen een win-win grondhouding willen toepassen. Mensen die willen meewerken aan een betere, meer vreedzame en liefdevolle wereld en die aan culturele vernieuwing willen doen.
  • COMPETENTIEGEBIEDEN

    De methodiek om op een professionele manier te bemiddelen, telt vijf aspecten

    JE EIGEN HOUDING: NEUTRALE BETROKKENHEID: Het succes van bemiddeling hangt af van hoe je de andere tegemoet treedt: je betrouwbaarheid, de kwaliteit van je relatie, je menselijke betrokkenheid, de wijze waarop je ‘ helpt’,

    BASISVAARDIGHEDEN. Er zijn een aantal basisvaardigheden waar de bemiddelaar steeds op kan terugvallen: goed contact maken en behouden, kunnen leiden en volgen, kunnen luisteren en samenvatten, kunnen heretiketteren, erkenning geven en empathisch zijn, vragen stellen,

    SPECIFIEKE BEMIDDELINGSVAARDIGHEDEN. De bemiddelaar moet in staat zijn een bemiddelingskader op te zetten, de bemiddelingsfasen te bewaken, de communicatie te bevorderen. Hij moet kunnen werken met emotionele blokkades en impasses. Hij moet machtsonevenwichten kunnen hanteren.

    KENNIS. Je moet algemene inzichten hebben in menselijk gedrag, in conflicten en conflictstijlen, in fenomenen die zich voordoen in conflicten (verwarrende communicatie, edge gedrag, escalatiemechanismen, sabotagegedrag….)

    ONTWIKKELINGSGERICHT WERKEN. De bemiddelaar is erop gericht helderheid te creëren voor mensen over waar ze zich hier en nu bevinden en ondersteunt hun om van daaruit eigen keuzes te maken.

  • VOORWAARDEN & VOORBEREIDING

    • Er wordt verwacht dat je je al een luisterende en helpende houding eigen hebt gemaakt.
    • Er wordt verondersteld dat je bereid bent te leren over jezelf, je kernkwaliteiten en valkuilen. We gaan ervan uit dat je al enigszins een beeld hebt van het eigene in je manier van doen en dat je open staat voor verandering in je patronen van denken, voelen en handelen.
    • Je hebt minimaal een opleiding van hoger niet-universitair onderwijs (HBO in Nederland).
    • Het lezen van volgende boeken: Bemiddeling, meer dan een hype. Dit boek wordt je overhandigd tijdens het eerste blok van de opleiding.
    • De voorbereiding van de opleiding door het invullen van de vragenlijst (wordt toegestuurd tijdens de maand december).
    • Er wordt 80% aanwezigheid verwacht
  • PROGRAMMA

    Onze opleiding loopt over drie sporen:

    1. Je kennis m.b.t. conflicten uitbreiden: door de eigenheid van conflicten te kennen word je in staat om er beter mee om te gaan.
    2. Het bemiddelingskader opzetten en de bemiddelingsvaardigheden eigen maken. Je leert je inhoudelijk te positioneren als bemiddelaar, krijgt een concrete gesprekstructuur aangereikt bestaande uit drie fases die jou navigeert doorheen de bemiddeling en oefent uitgebreid in de verschillende bemiddelingsvaardigheden.
    3. Je grondhouding t.a.v. verschillen, polariteiten en conflicten ontwikkelen. We leren hoe we in de houding van neutrale betrokkenheid stappen en kunnen blijven. We oefenen vaardigheden om deze grondhouding te versterken.

    1. Kennis over conflicten en bemiddeling

    • Wat zijn conflicten? Positieve en negatieve visies op conflict
    • Warme en koude conflicten: een bemiddelaar is brandweerman én pyromaan
    • De metafoor van de ijsberg om naar conflicten te kijken
    • Conflictstijlen (T. Kilmann)
    • Escalatie van conflicten: de escalatietrap ( F.Glasl), de sabotagelijn (M.Lewis), dwaze gedachten en escalatie (M. Euwema), communicatie-vormen die verbinding in de weg staan (M. Rosenberg)
    • Theorie van polarisatie en werken met polariteiten (I. Brughmans)
    • Fenomenen in conflicten: verwarrende communicatie en edge gedrag
    • Begrippen uit de contextuele benadering: balans van geven en ontvangen, roulerende rekening, destructief recht, loyaliteit, …
    • Het maatschappelijk en cultureel kader van bemiddeling
    • Bemiddeling en andere manieren van conflictoplossing
    • Bemiddelingsdomeinen
    • Verschillende modellen en visies op bemiddeling
    • Dialectiek in de rol als bemiddelaar (R. Baitar)
    • Wetgevend kader inzake bemiddeling en deontologie van de bemiddelaar

    Aan verschillende onderdelen van deze theoretische kaders worden vragen en reflectieoefeningen i.f.v. je persoonlijke ontwikkeling gekoppeld: hoe reageer ik zelf in conflict, welke dwaze gedachten herken ik, hoe spelen deze dynamieken in mijn leven, wat zijn mijn favoriete “escalatiemechanismes”, …. Een beter inzicht in ons eigen functioneren bij conflict en bij verschil zal ons ondersteunen in onze grondhouding als bemiddelaar en zal ons persoonlijk leven verrijken.

    2. Het bemiddelingskader opzetten en vaardigheden versterken

    • De bemiddelingscorridor
    • Jezelf positioneren als bemiddelaar: ruimtelijk, inhoudelijk en relationeel
    • Het shit-model: een inleiding op de drie fases in bemiddeling
    • Drie bemiddelingsverhalen: het kleine, het midden en het grote verhaal (Diana Evers)

    Bemiddelingsfase 1:

    • Het eerste contact met cliënten en het maken van een afspraak;
    • Het verloop van de eerste fase: (4 JA’s opsporen)
      - Problemen en doelen verhelderen
      - Bereidheid om zich in te zetten voor het oplossen van het conflict onderzoeken
      - Bereidheid tot bemiddeling bespreken en versterken
      - Inhoudelijke, relationele en fysieke positionering van de bemiddelaar
    • Uitdagingen in fase 1: mensen vinden dat er geen probleem is, mensen die vinden dat de oplossing van de ander moet komen of van de bemiddelaar, dreigen met een procedure, tonen hevige emoties, …..

    Bemiddelingsfase 2

    • Het belang van belangen
    • Leren werken met de drie fundamenten van verbinding: zelfmededogen, empathisch luisteren en helder uiten
    • Het verloop van de tweede fase:
      - Belangen en behoeften opsporen (direct en indirect);
      - Verbindend werken: begrip vergroten, erkenning geven en ontvangen, belangen valideren, …
      - de samenwerkingsrelatie nodig om te komen tot oplossingen verbeteren
    • Uitdagingen in fase 2: werken met hardnekkige standpunten, omgaan met emoties die het overnemen, patstellingen,….

    Bemiddelingsfase 3

    • Verloop van fase 3:
      - Leren werken met verschillende oplossingsmethodes (objectieve standaarden, brainstormen, creatief gesprek, … )
      - Duurzaam maken van oplossingen
    • Uitdagingen in fase 3: mensen houden vast aan hun oplossing, grijpen naar hun initiele standpunten, …..

    Deelvaardigheden trainen: samenvatten, vragen stellen, erkenning geven, empathisch luisteren, superluisteren en rolemapping, verbindend werken, versterken, helder uiten, … 

    Aanleren van specifieke methodieken om:

    • Deëscalerend te werken
    • Stereotype beelden op te lossen
    • Ieders conflictverhaal te laten vertellen
    • Helderheid te creëren: schaalvragen, 4 oplossingsgerichte basisvragen….
    • Empathie te stimuleren
    • Zaken die voorbij taal spelen te verhelderen: kleurschaken, omgaan met systemische wetmatigheden, ….

    Aan de verschillende onderdelen van dit spoor zullen we vragen en reflectieoefeningen i.f.v. je persoonlijke ontwikkeling koppelen: we passen de aangeleerde methodieken toe op eigen conflictsituaties of verschillen waarmee we geconfronteerd worden, kijken hoe we zelf reageren in patstellingen, oefenen in zelfmededogen in ons eigen leven, …
    Een beter inzicht in ons eigen functioneren bij conflict en bij verschillen zal ons ondersteunen in onze grondhouding als bemiddelaar en zal ons persoonlijk leven verrijken.

    3. Grondhouding als bemiddelaar t.a.v. conflicten ontwikkelen

    Onze grondhouding van neutrale betrokkenheid wordt versterkt doorheen de gehele opleiding, doordat we aan een heel aantal onderdelen oefeningen m.b.t. persoonlijke ontwikkeling koppelen. Aan de hand van deze oefeningen krijg je meer inzicht in jezelf en in de momenten waarin je grondhouding van neutrale betrokkenheid in het gedrang komt.We leren je om terug in neutrale betrokkenheid te stappen onder meer aan de hand van het model van Geweldloze Communicatie (M. Rosenberg).Je leert in te zetten wat nodig is op dat moment in de bemiddeling voor deze cliënten i.p.v. te doen wat jij van nature of door jouw achtergrond geneigd bent te doen.We trainen expliciet de vaardigheden die onze grondhouding versterken: zelfmededogen, empathisch luisteren en helder uiten, leren horen en zien van inzet, erkenning geven, verkennen van polariteiten waar we minder voeling mee hebben, aanwezig blijven bij wat hier en nu is, responderen i.p.v. reageren, transparant zijn in onze interventies, ….

    Vanuit onze ontwikkelingsgerichte visie zal de volgorde van de onderdelen van het programma en de tijd die aan ieder onderdeel wordt besteed, worden afgestemd op de noden van de groep. Tijdens ieder opleidingsblok worden onderdelen uit de drie sporen geïntegreerd en met elkaar verweven.

  • DIDACTISCHE WERKVORMEN

    Binnen een aangenaam leerklimaat wisselen we af tussen volgende werkvormen:

    • Oefening door de deelnemers per drie of meer en feedback op de oefeningen: 50% van de tijd.
    • Demonstratie: 15% van de tijd.
    • Bespreking en reflectie: 15% van de tijd.
    • Uitleg (theorie, model, principe of techniek): 20% van de tijd.

    De bemiddelingsvaardigheden worden geoefend aan de hand van rollenspelen en van ervaringen die je aanbrengt uit je eigen leven. Gevalstudies van deelnemers mogen aangebracht worden. Tijdens de opleiding word je regelmatig aangesproken en gecoacht in het ontwikkelingsthema dat je in het eerste blok als POP hebt gekozen.

  • GASTDOCENTEN, PRAKTIJKBEGELEIDERS EN STAGETRAINERS

    Gastdocenten zijn Irène Dijkmans en Eric Lancksweerdt.
    Elk jaar zijn er ook meerdere stagetrainers.
    De oefeningen in het praktijkgedeelte worden persoonlijk begeleid door een verschillende praktijkbegeleiders.

  • 1

Hlogo kmo 270ieronder de opsplitsing van de bedragen indien u beroep doet op KMO Portefeuille:
Bedrag rechtstreeks aan Mediv te storten: € 630,00
Projectbedrag in te dienen bij KMO: € 3000,00 (afhankelijk van de grootte van uw onderneming, wordt tot 40% van dit projectbedrag gesubsidieerd door de overheid)

evenement eigenschappen

Datum/data 18-01-2018
Prijs per persoon €3.630,00
Locatie
Kapelle-od-Bos
Domein Koningsteen: Oxdonkstraat 168, 1880 Kapelle-op-den-Bos
Kapelle-od-Bos

VOLZET

€3.630,00

Incompany-trainingen - enkele van onze klanten

  • 1
  • 2

KMO Portefeuille

MEDIV is een erkende dienstverlener voor de KMO-Portefeuille, pijler Opleidingen. Ons erkenningsnummer is DV.O105551.

logo kmo 270

Facebook

Contact

Je kunt MEDIV bereiken via:

  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  0497 932 866
Secretariaat MEDIV
Bonheidenstnwg 58
2812 Muizen (Mechelen)

Volg ons ook op:

   

Volg MEDIV op Facebook