fbpx

Alternatieve geschillenbeslechting in het verzekeringswezen

Inhoud

Dagelijks dienen ontevreden cliënten klachten in of starten zij gerechtelijke procedures op tegen dienstverleners (zorgverlener, advocaat, architect, consultant, accountant, …) en eventueel ook de verzekeraar omdat zij menen dat de dienstverlener een fout heeft gemaakt waardoor er schade is geleden.

Zo’n conflict tussen cliënt en dienstverlener lijkt op het eerste gezicht zeer rationeel en puur zakelijk. Maar ook deze conflicten worden gedreven door velerlei emoties en bij elke betrokken partij spelen er specifieke belangen. Zo kan een cliënt zich bedrogen voelen omdat hij vindt dat hij niet de expertise heeft gekregen die hij had verwacht of zijn vertrouwen kan geschaad zijn. Vaak eist de cliënt verontschuldigingen. De dienstverlener voelt zich vaak aangesproken in zijn professionele kwaliteiten en ervaart de eis van de cliënt soms als onterecht of zelfs vernederend. Indien de dienstverlener een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft, wordt ook de aansprakelijkheidsverzekeraar in het conflict betrokken, waarbij van de dossierbehandelaar wordt verwacht om het geschil vanuit een zeer juridische (en economische) bril te benaderen.

In deze bijscholing wisselen theorie en praktijk zich af en gaan we aan de hand van concrete oefeningen uit de praktijk aan de slag met de basisbeginselen over belangengericht/bemiddelingsgericht werken. Op die manier kunnen de deelnemers zelf ervaren welke elementen een geschil doen escaleren (en iemand tot een hard standpunt brengen) en op welke manier belangengericht werken een conflict kan de-escaleren en zelfs tot een buitengerechtelijke oplossing kan leiden. We bekijken voor elke betrokken partij welke meerwaarde alternatieve geschillenbeslechting, zoals bemiddeling, collaboratieve of belangengerichte onderhandeling... kan bieden. Ook de specifieke juridische vragen eigen aan deze sector, zoals erkenning van aansprakelijkheid, verjaring, enz. komen aan bod.

Doelgroep: verzekeringsmaatschappijen (o.m. inhouse juristen), verzekeringsmakelaars, technische raadslieden voor de verzekeringsmaatschappijen of voor het slachtoffer (raadsartsen, bouwexperten…), gerechtsdeskundigen in burgerlijke zaken en ondernemingszaken

Praktisch

  • Datum: 25 mei 2021
  • Uren: 9u30 tot 16u30
  • Plaats: Zebrastraat, Zebrastraat 32, 9000 Gent
  • Vroegboekprijs: € 200 (excl. btw) | € 242,00 (incl. btw) - Geldig tot 31 december 2020
  • Standaardprijs: € 250 (excl. btw) | € 302,50 (incl. btw)
  • Maaltijd en drankpauzes inbegrepen in de prijs
  • Erkend door de Federale Bemiddelingscommissie - Aantal uren effectieve opleiding: 6u.

Trainers

Hlogo kmo 270ieronder de opsplitsing van de bedragen indien u beroep doet op KMO Portefeuille:
Bedrag rechtstreeks aan Mediv te storten: € 52,50
Projectbedrag in te dienen bij KMO: € 250,00 (afhankelijk van de grootte van uw onderneming, wordt tot 30% van dit projectbedrag gesubsidieerd door de overheid)

evenement eigenschappen

Datum/data 25-05-2021
Prijs per persoon €302,50
Locatie Gent

Incompany-trainingen - enkele van onze klanten

  • 1
  • 2
  • 3

MEDIV NIEUWSBRIEF

Wil je graag op de hoogte blijven van onze activiteiten, schrijf je dan best in op onze nieuwsbrief.

captcha 

KMO Portefeuille

MEDIV is een geregistreerd dienstverlener voor de KMO-Portefeuille, dienst Opleidingen. Ons erkenningsnummer is DV.O105551.

logo kmo 270

Facebook

Contact

Je kunt MEDIV bereiken via:

  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  0497 932 866
Secretariaat MEDIV
Bonheidenstnwg 58
2812 Muizen (Mechelen)

Volg ons ook op: